Zasady działania turbosprężarek

Turbosprężarki są urządzeniami, które obecnie możemy spotkać w autach osobowych, dostawczych, ciężarowych, a nawet w maszynach rolniczych, budowlanych i pojazdach specjalistycznych. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie do cylindrów większej ilości powietrza, niezbędnego w procesie spalania paliwa. Zabieg ten pozwala na zwiększenie mocy silnika i poprawę jego osiągów. Przyjrzyjmy się zatem budowie turbosprężarek, a także sprawdźmy, jak one działają?
Jak są zbudowane turbosprężarki?
Pod względem technicznym wszystkie turbosprężarki mają bardzo zbliżoną konstrukcję. Są też zbudowane z podobnych części, a ewentualne różnice wynikają z odmienności poszczególnych modeli. Do najważniejszych podzespołów każdej turbosprężarki zaliczamy turbinę oraz sprężarkę. Oba te elementy osadzone są na wspólnym wale. Ważną częścią turbiny jest jej wirnik, przez który przelatują gazy wylotowe, odpowiedzialne za jej napęd.
Pozostałe części, które znajdziemy w turbosprężarkach to m.in. zawory sterujące oraz upustu spalin, czy kolektory wydechowe. Wszystkie podzespoły, z jakich składają się turbosprężarki można regenerować w warsztacie Turboprof, a jeśli ich stopień wyeksploatowania na to nie pozwala, wymienić na nowe. Pozwala to relatywnie niskim kosztem znacznie wydłużyć żywotność turbosprężarek, a co istotne nie ma negatywnego wpływu na ich działanie.
Jak działają turbosprężarki?
Zasada działania turbosprężarek jest stosunkowo prosta i można ją opisać w następujących słowach. Spaliny, nazywane również gazami wylotowymi nim trafią do układu wydechowego, najpierw przepływają przez wirnik turbiny, wprawiając ją tym samym w ruch obrotowy. Uzyskana w ten sposób energia mechaniczna przekazywana jest bezpośrednio na koło sprężarki, a to spręża powietrze, które następnie wpływa do komory spalania.
O efektywności działania turbosprężarek decyduje kilka czynników. Najważniejszym z nich, jest ilość gazów napędzających turbinę. Najlepiej, gdy ich dopływ jest na takim samym poziomie. Jednak w praktyce trudno to osiągnąć, w efekcie mamy do czynienia z tzw. zjawiskiem turbo dziury. Chcąc go wyeliminować, producenci stosują w turbosprężarkach system zmiennej geometrii łopatek wirnika. Pozwala on wyrównywać strumień powietrza trafiający do komory spalania.