Zdarzyła Ci się sytuacja, że chcąc wypłacić pieniądze z bankomatu po raz kolejny tego samego dnia, okazało się, że nie masz takiej możliwości? A może próbowałeś zrobić przelew na wysoką kwotę i transakcja została odrzucona? Na to wygląda, że posiadasz na swoim koncie osobistym limit transakcji. Jak wygląda ta kwestia w przypadku płatności wykonywanych przez Internet? Czy masz wpływ na wysokość limitu kwotowego?

Na jakich transakcjach obecne są limity kwotowe?

W chwili założenia konta banki automatycznie ustawiają limity na transakcje, które chcemy zrealizować. Obejmują wypłat z bankomatów, płatności w sklepach online, ale także płatności w sklepowych przy użyciu terminali. Na ogół wysokość tych limitów można samodzielnie zmienić. Istnieją również limity wewnętrzne dotyczące ilości dziennych przelewów. To przez te limity czasami realizowanie dużego przelewu jednego dnia może okazać się niemożliwe. Ile wynosi taki limit i czy można go znieść?

Czym są limity kwotowe i ilościowe - jaka jest między nimi różnica?

Wyróżniamy limity transakcji kwotowe i ilościowe. Jak łatwo się domyślić różnica między nimi dotyczą maksymalnej kwoty, jaką można wypłacić ze swojego konta osobistego, czy to w bankomacie, czy dokonując płatności przez bankowość internetową. Limity ilościowe dotyczą maksymalnej ilości dokonywanych przez nas płatności, jakie możemy zrealizować w ciągu jednego dnia. W zależności od banku może się okazać, że bez problemu wykonamy 5 wypłat z bankomatu, jednak szóstej nie będziemy mogli zrealizować. Banki na ogół ustalą jeden z wybranych limitów w stosunku do danego rodzaju operacji, jedne operują limitem kwotowym, inne ilościowym.

Czy można zmienić limit kwotowy transakcji internetowej?

Oczywiście. W większości przypadków możemy zmienić limit kwotowy transakcji w swoim banku i to w obie strony, czyli możemy go zmniejszyć bądź zwiększyć według naszych potrzeb. Najprostszym sposobem regulacji limitu jest działanie poprzez bankowość internetową lub kontakt z konsultantem infolinii. Dotyczy to głównie limitów dziennych. Jeśli zależy nam na zwiększeniu dość wysokiej kwoty limitu (np. 300 tysięcy złotych, a nawet miliona złotych), to możemy mieć pewien problem. W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z bankiem.

Limity w aplikacji mobilnej

Limity kwotowe dotyczą również aplikacji mobilnej. W tym przypadku kwota, którą możemy wydać, jest znacznie niższa niż przy korzystaniu z bankowości internetowej. Banki ustalają ją indywidualnie. Najczęściej maksymalną kwotą pojedynczego przelewu autoryzowanego kodem PIN, który możemy zapłacić w aplikacji, wynosi 1 000 złotych. Ustalany jest również maksymalny dzienny limit na przelewy z aplikacji mobilnej. Zazwyczaj sięga on 15-25 tys. złotych.

Limity kwotowe w przypadku przelewów natychmiastowych

Przelew natychmiastowy to praktyczne i bardzo szybkie rozwiązanie, w chwili gdy pilnie potrzebujemy przelać środki ze swojego konta osobistego na inny rachunek bankowy. Sprawdza się on jedynie w przypadku niskich kwot. Większość banków wprowadziła ze względów bezpieczeństwa spore ograniczenia i możemy przelać np. maksymalnie pięć tysięcy złotych.

Jeśli otrzymałeś właśnie szybką gotówkę na swoje konto i chciałbyś dokonać transakcji na większą kwotę, to w pierwszej kolejności upewnij się, czy dana transakcja może zostać zrealizowana. Jeśli natomiast obawiasz się, że Twoje limity są zbyt wysokie, skontaktuj się ze swoim bankiem lub zmniejsz limity, logując się do bankowości internetowej.