Linkowanie zewnętrzne, czyli link building, to jeden z najważniejszych elementów strategii pozycjonowania. Dowiedz się, co dokładnie oznacza ten termin i jak wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Co to jest link i dlaczego linki są tak istotne dla pozycjonowania?

Na początek warto zdefiniować, czym jest sam link – to odnośnik do innego zasobu w sieci, na przykład innej witryny, pliku czy części tej samej strony. W podstawowej formie składa się on z dwóch części: adresu URL oraz anchora (ang. „kotwica”), czyli jego treści umieszczonej w tekście. Do tego dochodzą atrybuty „rel”, które określają typ linku i pozwalają wyszukiwarkom odpowiednio wyznaczyć wartość danej strony:

  • link dofollow (domyślny rodzaj) – jest brany pod uwagę przez algorytmy rankingowe,
  • nofollow – nie jest uwzględniany podczas wyliczania wyniku witryny; często dodawany automatycznie do postów w mediach społecznościowych czy komentarzy użytkowników,
  • sponsored (funkcjonuje od 2019) – dla artykułów sponsorowanych,
  • ugc (od 2019; „User Generated Content” – zawartość wygenerowana przez użytkowników) – stosowany w przypadku komentarzy, postów na forach i podobnych treści.

Linki są niezwykle istotne zarówno dla algorytmów wyszukiwarek, jak i samej reputacji strony. Odnośniki pochodzące od wartościowych źródeł to znak, że dana witryna jest godna zaufania lub jest w stanie wygenerować interesującą dyskusję. Wyróżnia się dwie główne grupy linków – wewnętrzne i zewnętrzne (backlinki). Pierwszy typ służy przede wszystkim do sprawnej nawigacji w obrębie własnej strony. Drugie z kolei łączą różne witryny i mają bardzo znaczący wpływ na SEO, jednak są także cięższe do uzyskania – w przeciwieństwie do odnośników wewnętrznych zazwyczaj nie możemy wprowadzić ich samodzielnie.

Na czym polega link building?

Link building to proces pozyskiwania linków zewnętrznych z innych stron w celu poprawy pozycjonowania własnej witryny. Warto podkreślić, że obecnie liczy się nie tylko liczba odnośników, lecz także ich jakość. Wprowadzony w 2013 roku algorytm Google Penguin znacznie ograniczył znaczenie systemów wymiany linków, będące prostym i szybkim sposobem na zdobycie odnośników, które jednak często były uznawane za linki niskiej jakości.

Skąd pozyskiwać linki?

Pewnym wyzwaniem może okazać się określenie rzetelnego źródła wartościowych linków. Mamy w tym przypadku do dyspozycji kilka opcji. Przez długi czas królowały tutaj katalogi stron i komentarze na forach czy blogach, jednak atrybut „nofollow” sprawia, że jest to już mniej efektywne rozwiązanie. Warto jednak pamiętać, że tego typu odnośniki mogą również zwiększyć ruch na stronie, co także pozytywnie wpływa na jej wartość oraz pozycjonowanie. Aby zbudować solidny profil linków, prawdopodobnie potrzebne będą pewne inwestycje – na przykład w artykuły sponsorowane.

Płatne artykuły na innych stronach to doskonały sposób, by wzmocnić pozycję strony. W ten sposób możemy przede wszystkim zadbać o to, by odnośniki pochodziły od serwisów o podobnej tematyce i wysokim poziomie zaufania internautów. Aktualnie nie musimy także zajmować się tym procesem w pełni samodzielnie – istnieje możliwość skorzystania z platform, które pomogą w znalezieniu wartościowych portali zajmujących się danym tematem.

Kontent wysokiej jakości to podstawa

Należy także zauważyć, że bez odpowiednio przygotowanej zawartości budowa profilu linkowego strony może być znacznie cięższa. Właściciele innych witryn również chcą zadbać o to, by odnośniki pochodziły do (i pochodziły z) zaufanych źródeł. Konieczne jest zatem zadbanie o jakość treści. Co więcej, najlepsze artykuły w zasadzie pozycjonują się same. Jeśli jesteśmy w stanie przekazać użytkownikom wartościowe informacje, możemy liczyć na zdobycie naturalnych, darmowych linków dzięki uznaniu naszej strony za rzetelne źródło.

Jak linkowanie zewnętrzne wpływa na pozycjonowanie?

Odnośniki prowadzące do strony są dla wyszukiwarki przede wszystkim znakiem, że dana witryna cieszy się pewnym stopniem zaufania i popularności. W efekcie wartość backlinków jest bardzo duża – zdecydowanie nie można ich pominąć przy przygotowywaniu strategii pozycjonowania. Według osób rozwijających algorytmy Google najważniejszymi czynnikami wpływającymi na pozycję strony są jakość treści i właśnie linkowanie zewnętrzne.